گرانولوماتوز پستان

بیماری ماستیت گرانولوماتوز

عفونت های التهابی در نواحی پستان از ناهنجاری های آزار دهنده محسوب می‌شوند که با اصطلاح پزشکی ماستیت گرانولوماتوز شناخته می‌شوند. در واقع این بیماری در گروه بیماری های نادر قرار دارد اما باید ذکر شود که در کشور ما شیوع بالایی دارد. در ادامه مقاله در ارتباط با این توده های دردناک در ناحیه سینه اطلاعاتی جامع برای شما گردآوری کرده ایم.

ماستیت گرانولوماتوز

ماستیت گرانولوماتوز چیست؟

افرادی که دارای ماستیت گرانولوماتوز هستند در ناحیه پستان، یک یا هر دو سینه با توده هایی مواجه می‌شوند که البته در مدت زمان کوتاهی ایجاد شده اند. این بیماری، شکل ظاهری پستان را تغییر داده و در پس آن ترشحاتی از نوک پستان خارج می‌شود. ماستیت گرانولوماتوز  اغلب دردناک بوده و با التهاب و تورم همراه می‌باشد. به دلیل ایجاد ماستیت گرانولوماتوز در ادامه مقاله خواهیم پرداخت. جالب است که بدانید این بیماری در دوران شیردهی به دلیل واکنشی که سیستم ایمنی بدن به پروتئین شیر می‌دهد، نیز به وجود می‌آید.

علت بیماری ماستیت گرانولوماتوز

در واقع باید ذکر کرد با وجود آزمایشات و تحقیقات فراوان، عامل دقیق و خاصی برای ایجاد این نوع بیماری تشخیص داده نشده است. ماستیت گرانولوماتوز به عوامل عفونی و باکتریایی که در محیط وجود دارد، ارتباطی ندارد و موردی که تاثیر بیشتری بر ایجاد این بیماری دارد، شیردهی می‌باشد. در واقع سیستم ایمنی با پروتئین موجود در شیر مقابله کرده و ریسک این بیماری را بالا می‌برد.

علائم ماستیت گرانولوماتوز

این بیماری در ابتدای تولد کودک نشان داده نمی‌شود و گاهی حتی با بزرگ شدن کودک نیز نمایان نمی‌شود و کودک کاملا سالم به نظر می‌رسد. اغلب تعداد عفونت های باکتریایی افزایش می‌یابد و سبب تشخیص این اختلال می‌شود.این بیماری تقریبا مشابه با سایر عفونت های ناحیه پستان میباشد. علائمی چون التهاب و تورم، درد و قرمزی از علائم شایع این بیماری هستند. ناگفته نماند اغلب این بیماری با آبسه هایی در یک یا هر دو پستان نیز تشخیص داده می‌شوند. این آبسه های پستانی خود به خود سرباز کرده و ترشحاتی به بیرون می‌ریزند. این بیماری در ابتدای تولد کودک نشان داده نمی‌شود و گاهی حتی با بزرگ شدن کودک نیز نمایان نمی‌شود و کودک کاملا سالم به نظر می‌رسد. اغلب تعداد عفونت های باکتریایی افزایش می‌یابد و سبب تشخیص این اختلال می‌شود.

گیف مشاوره انلاین

بیماری ماستیت گرانولوماتوز چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای اینکه این بیماری تشخیص داده شود باید حتما نمونه برداری و با سوزن های مخصوص بیوپسی انجام شود. باید حتما این نکته را بدانید نواحی که سوزن به بافت وارد می‌شود، به زخمی مزمن تبدیل شده و تا مدت زمانی طولانی از آن چرک خارج می‌شود.

آیا در ماستیت گرانولوماتوز می‌توان ماموگرافی انجام داد؟

ماموگرافی به تنهایی جزو تکنیک های دردناک است، حال زمانی که فرد دچار ماستیت گرانولوماتوز می‌باشد نیز این فرآیند بسیار دردناک تر می‌شود. توصیه بهترین فوق تخصص پستان این است که افرادی که توسط بیوپسی یا پاتولوژی گرانولوماتوز برایشان تشخیص داده شده است، بهتر است تا پایان درمان و بهبود از روش ماموگرافی استفاده نکنند.

راه های پیشگیری از ابتلا به ماستیت گرانولوماتوز

• حتما قبل از شیردهی، پستان خود را با آب گرم بشویید.
  • شیردهی به نوزاد را با فواصل زمانی کوتاه انجام دهید.
  • تا جای ممکن یعنی تا دوره غذادهی به نوزاد سعی کنید شیردهی را متوقف نکنید.
  • برای شیردهی به نوزاد مرتبا پستان خود را عوض کنید تا هر دو پستان کاملا تخلیه شوند و شیر در آن ها باقی نماند.
  • به یکباره شیردهی به نوزاد را متوقف نشازید بلکه این کار را طی مدتی تدریجی انجام دهید تا این بیماری بازگشت نکند.

درمان ماستیت گرانولوماتوز

در اغلب موارد بیماری ماستیت گرانولوماتوز توسط گذراندن یک دوره درمانی یک ساله بهبود می‌یابد. مصرف به موقع دارو های درمانی تجویز شده توسط پزشک به روند درمان کمک شایانی دارد.

ماستیت گرانولوماتوز تا چه میزان خطرناک است؟

در ابتدای شیوع این بیماری، در  پستان درد احساس می‌شود، که یکی از علائم این بیماری می‌باشد. حال زمانی که فرد به این درد و پیگیری های لازم برای تشخیص سلامت پستان بی اهمیت باشد و این بیماری وجود داشته باشد، عفونت تمام ناحیه پستان را در بر گرفته و به مرور سبب جلوگیری از تاثیر آنتی بیوتیک ها بر عفونت های باکتریایی خواهد شد. عوارضی که با پیشرفت بیماری مشاهده می‌شود، به جز درد با مواردی چون تب، عفونت، التهاب و … نیز همراه می‌شود.

شیر دادن به نوزاد با بیماری ماستیت گرانولوماتوز خطر ندارد؟

بسیاری از افراد تصور دارند که بیماری ماستیت گرانولوماتوز بر شیر مادر تاثیر منفی و مخرب گذاشته و ممکن است برای نوزاد مشکلات زیادی ایجاد کند. اما جالب است بدانید این بیماری به شیر مادر ارتباطی پیدا نکرده و دلیلی وجود ندارد که فرآیند شیردهی را قطع کنید. تنها عوارضی که مادر در زمان شیردهی خواهد داشت، درد است. زیرا این بیماری خود درد و التهاب به همراه دارد. مهمترین نکته این است که شیردهی به بهبود این نوع ماستیت کمک شایانی دارد. خروج شیر از پستان در درمان تاثیر داشته و در مقابل اگر شیر در پستان باقی بماند، بیماری مجدد تشدید می‌شود.

مراقبت های لازم در ماستیت گرانولوماتوز

بی توجهی به درمان بیماری ماستیت گرانولوماتوز سبب می‌شود تا این بیماری طولانی تر شود. حال به برخی نکات مهم که رعایت آن ها حین بیماری ضروری می‌باشد، اشاره خواهیم داشت:

• شیر دادن به نوزاد را تا جای ممکن متوقف نکنید.
  • برای کاهش درد سینه از کمپرس گرم استفاده نمایید.
  • ناحیه دارای این نوع ماستیت را مرتبا با آب و صابون بشویید.
  • از سوتین هایی به غیر از جنس نخ و دارای کاپ تنگ استفاده نکنید.
  • با مصرف مایعات و آب بیشتر به خروج عفونت و باکتری بیماری کمک کنید.
  • زمانی که شیردهی به نوزادان پایان یافت، حتما باقی شیر را از پستان خود خارج کنید.