دکتر اعظم صلاتی / بیماری های سینه / آنچه درباره عفونت پستان نمی دانید!

آنچه درباره عفونت پستان نمی دانید!

عفونت پستان زمانی رخ می دهد که باکتری به بافت پستان یا مجاری شیردهی وارد شود و باعث ایجاد تورم و التهاب گردد. تورم پستان ها با نام ماستیتیس هم شناخته می شود. بسیاری از متخصصان بر این باورند که شیردهی باعث عفونت پستان می شود ولی در مواردی دیده شده است که بدون شیردهی هم به این بیماری مبتلا می شوند. ولی عامل اصلی بروز این نوع عفونت چیست؟ آیا با وجود ماستیتیس می توان شیردهی انجام داد یا نوزاد آلوده می شود؟

تفاوت-پستان-سالم-و-مبتلا-به-عفونت

علائم عفونت پستان

علائم عفونت پستان می تواند شامل تب، علائم مشابه آنفولانزا و حالت تهوع باشد. در برخی موارد فرد به عفونت مبتلا می شود و متوجه توده ای عفونی در سطح پستان می شود. در برخی دیگر از موارد، درد شدیدی در پستان ها تجربه می شود که نشان دهنده عفونت است.

علائم عفونت سینه شامل موارد زیر است:

• پستان ها احساس داغی دارند.
  • نوک پستان که دچار خراش و آسیب شده باشد.
  • علائم مشابه سرماخوردگی که شامل بدن درد و احساس خستگی است.
  • درد در پستان ها
  • رگه های قرمز روی پستان ها
  • زخم هایی بر روی پستان ها که ترمیم نمی شوند.
نشانه-های-عفونت-پستان

برخی افراد زخم هایی را در پوست ناحیه پستان خود مشاهده می کنند که در مواردی ترشحات یا خون از زخم ها خارج می شود.

اینفوگرافی عفونت پستان

انواع عفونت پستان و دلایل آن

انواع مختلفی از عفونت سینه وجود دارد که شامل موارد زیر است:

• عفونت مرکزی و نوک پستان – زمانی رخ می دهد که مجراهای شیردهی عفونت کنند و با آبسه متورم شوند. این عفونت بیشتر در افرادی که دخانیات مصرف می کنند دیده می شود. به علاوه تجربه این علائم در هر دو پستان و تغییراتی در نوک پستان ها مانند ترشحات غیرطبیعی از آن ها دیده می شود.
  • گرانولوماتوز ماسیتیس که می تواند باعث درد در پستان ها شود ولی توده های غیر سرطانی هستند که در پستان ها رشد می کنند. افرادی که به این عارضه مبتلا می شوند با درمان توسط آنتی بیوتیک به مشکل بر می خورند.
  • عفونت سینه در افرادی که شیردهی ندارند بیشتر در افراد مبتلا به دیابت و روماتوئید آرتریت دیده می شود. افرادی که سابقه آسیب به پستان دارند و یا استروئید مصرف می کنند، به احتمال بیشتری به عفونت پستان مبتلا می شوند. این نوع از عفونت در اغلب موارد منجر به تورم و التهاب و آبسه هایی در پستان ها می شود.
  • عفونت پوست مانند سلولیت – علل احتمالی عفونت پوست ناحیه پستان، کیست های سباسه است که در غدد تولید چربی شروع به رشد می کنند. افرادی که پستان های بزرگی دارند یا افرادی که سابقه جراحی پستان (برای مثال جراحی لیفت سینه) یا پرتودرمانی دارند، به احتمال بیشتری به این نوع عفونت مبتلا می شوند.

ماستیت گرانولوماتوز چیست؟

ضایعات التهابی گرانولوماتوز در پستان  یکی از عارضه های مهم پس از ابتلا به عفونت پستان است. حتی باید این نکته را بدانید که دیابت های کنترل نشده نیز ممکن است سبب ایجاد ماستیت گرانولوماتوز شوند. گرانولوماتوز و همچنین سارکوئیدوز معمولا در اثر باکتری های کورینه باکتر ایجاد شده و به عفونت های پیشرفته پستان تبدیل می‌گردند.

بیماری زوسکا عفونی

Zuska جزو ماستیت های پیشرفته ای است که در آن، عفونت پستان و آبسه های مکرر در ناحیه پستان رخ می‌دهد. مصرف دخانیات در طول این بیماری کاملا ممنوع می‌باشد. برای درمان، از آنتی بیوتیک و گاه از روش های جراحی استفاده می‌کنند.

بیماری موندور پستان

گاه افرادی که برای چکاپ پستان خود مراجعه می‌کنند، دچار درگیری ورید های قفسه سینه و پستان هستند. این ورید ها در سطح پستان همانند به فرم یک طناب با درد شدید نمایان می‌شوند. برای آرام کردن درد این ورید های درگیر شده از بیماری موندور، می‌توانید از کیسه آبگرم استفاده کنید. پزشک معمولا با وجود این بیماری، به مدت ۴ الی ۶ هفته محدودیت حرکتی برای فرد تجویز می‌کند. در موارد پیشرفته که درمان های غیر تهاجمی هیچ اثری ندارد، با استفاده از جراحی، ورید درگیر شده را خارج می‌کنند.

ماستیتیس در دوران شیردهی شایع تر است و به دلیل ترک خوردن نوک پستان ها، احتمال ورود باکتری به داخل بافت پستان ها افزایش می یابد. همچنین مجراهای شیری به دلیل عدم تخلیه کامل و یا فشار به پستان ها می توانند مسدود شوند. مجراهای شیردهی مسدود شده می توانند باعث تجمع باکتری ها و در نتیجه باعث بروز عفونت شوند.

به منظور اینکه علائم عفونت پستان را با علائم سرطان پستان اشتباه نگیرید می توانید فیلم زیر را مشاهده کنید:

علل عفونت باکتریال پستان

اغلب دلایل عفونت های باکتریال پستان درواقع باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس می‌باشند که درواقع عفونت استاف هستند. درواقع این باکتری دومین عامل مهم و رایج عفونت پستان است. شاید مادرانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند، ندانند که از دهان نوزاد باکتری به پستان نیز منتقل می‌شود. درواقع به این صورت است که یک مجرای شیری مسدود در پستان مادر، عامل برگشت شیر به سمت بالا می‌شود و باکتری های دهان نوزاد در شقاق ایجاد شده در نوک پستان مادر سبب عفونت این ناحیه می‌گردد. تمامی این باکتری ها در سطح پوست پستان به حالت معمول وجود دارند اما عفونتی ایجاد نمی‌کنند اما اگر به بافت پستان نفوذ کنند، با سرعت زیادی علائم ابتلا به عفونت را نمایان می‌کنند.

علل ابتلا به عفونت های قارچی پستان

عفونت های قارچی نیز درست مانند عفونت های باکتریال، توسط انتقال میکروب های مختلف از دهان نوزاد به درون بافت پستان که در نهایت آّسه هایی در مجاورت هاله پستان را سبب می‌شوند. در این صورت پزشک، داروهای ضد قارچ مخصوص استفاده میکند تا بیماری های عفونتی قارچی پستان را درمان کند.

عوارض عفونت پستان چیست؟

• ورم پستان
  • درد پستان
  • آبسه های متعدد
  • تشدید انسداد مجاری پستان به دلیل التهابات

ورم پستان که یکی از شایع ترین عوارض در بیماری عفونت پستان می‌شود، خود به تدریج آبسه های چرکی و تشدید التهابات و انسداد مجاری پستان را به همراه دارد. آبسه های چرکی پیشرفته، معمولا باید با روش جراحی تخلیه شوند. زمانی به جراحی نیاز می‌شود که عفونت پستان در اسرع وقت درمان نشود و بیماری با پیشرفت رو به رو شود.

تشخیص عفونت سینه از سرطان

پزشک درباره علائم بیمار بررسی می کند و در مورد شیردهی یا عدم شیردهی پرسش می کند. همچنین سابقه آسیب به پستان و یا جراحی پستان و سایر روش های درمانی بررسی می شوند. پزشک در مورد علائمی مانند تب، لرز یا خستگی سوالاتی می پرسد. همچنین به طور فیزیکی پستان ها بررسی می شوند. در برخی موارد نمونه ای از ترشحات پستان گرفته می شود تا وجود هرگونه باکتری در آن ها بررسی شود. شناخت نوع باکتری می تواند به پزشک برای انتخاب داروی مناسب کمک کند. حتی گاهی عفونت پستان یا همان ماستیت با سرطان همراه می‌باشد که در موارد نادری به چشم می‌خورد که به این صورت باشد اما اگر برای فردی این مورد ایجاد شده باشد حتما باید آن را با اقدامات درمانی جدی دنبال کند. تغییر رنگ پستان و افزایش سایز غدد لنفاوی زیربغل از علائم شایع سرطان پستان به همراه عفونت هستند.

ارتباط هیدروآدنیک چرکی با عفونت پستان

هیدروآدنیک چرکی، بیماری مزمنی است که با التهاب هاله پستان همراه است که در مواردی ممکن است با بیماری عفونت پستان اشتباه گرفته شود. برای این نوع بیماری نیز از داروهای آنتی بیوتیکی استفاده می‌کنند که البته باید تحت نظر بهترین متخصص پستان مشخص شود که فرد دچار عفونت پستان همراه است یا خیر.

راه درمان ساده برای عفونت سینه

برای درمان عفونت پستان در صورتی که دلیل ایجاد عفونت باکتری باشد، آنتی بیوتیک تجویز می شود. درمان عفونت پستان در اغلب موارد بستگی به علت زمینه ای و شدت علائم دارد. در صورتی که فرد به آبسه پستان مبتلا باشد، پزشک توصیه به تخلیه آبسه می کند.

معمولاً در صورتی که علت عفونت پستان ها باکتری باشد، آنتی بیوتیک تجویز می شود. معمولاً علائم بیماری ظرف یک تا دو روز بهبود می یابد.

نیاز است که مبتلایان یک دوره کامل آنتی بیوتیک مصرف کنند. حتی در صورتی که دوره درمان کامل نشده باشد و فرد احساس بهتری کند و علائم از بین بروند.

در برخی موارد نادر نیاز به انجام جراحی برای خارج کردن مجرای شیردهی آسیب دیده است تا عفونت دوباره بروز نکند. با این حال جراحی معمولاً آخرین راه حل درمانی است و زمانی انجام می گیرد که آنتی بیوتیک برای از بین بردن کیست موثر واقع نشود.

درمان های خانگی موثر برای عفونت پستان!

فرد می تواند از روش های درمان خانگی مختلفی برای کاهش درد و ناراحتی ناشی از عفونت کمک بگیرد. این درمان های خانگی شامل موارد زیر هستند:

• مصرف مسکن های بدون نیاز به نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن
  • مصرف مقدار زیادی مایعات و استراحت کافی
  • پوشیدن سوتین و لباس شل و آزاد و دوری از پوشیدن سوتین های سفت
  • بعد از تشخیص عفونت سینه، می توان شیردهی را ادامه داد مگر اینکه پزشک خلاف این را بگوید. عفونت از طریق شیر مادر به نوزاد انتقال نمی یابد.
  • هنگام شیردهی ابتدا از پستان مبتلا به عفونت شیردهی انجام گیرد تا از تخلیه کامل آن اطمینان حاصل شود. با این حال شاید این مورد قدری دردناک باشد و زنان از پستان دیگر شروع به شیردهی کنند. زمانی که مکیدن نوک پستان آرام تر شد، می توان از پستان مبتلا شیردهی را ادامه داد.
  • قرار دادن کمپرس گرم و مرطوب برای پستان های دردناک
  • امتحان کردن موقعیت های مختلف حین شیردهی به منظور یافت بهترین موقعیت برای تخلیه کامل پستان ها. با کمک یک پرستار می توان موقعیت های دیگری را که به راحتی بیشتر حین شیردهی کمک می کنند، شناسایی کرد.
  • ماساژ دادن نواحی مختلف پستان که احساس سفتی دارند با فشار آرام حین شیردهی. این ماساژ دادن می تواند از مسدود شدن مجاری شیردهی پیشگیری کند.

در صورتی که عفونت سینه ناشی از شیردهی باشد، می توان اقدامات زیر را برای کاهش درد و ناراحتی و کاهش احتمال بازگشت عفونت انجام داد:

در صورتی که علائم فرد بهبود نیابد، نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک یا درمان با مسکن است. همچنین در صورتی که نوارهای قرمزی روی پستان ها دیده شود که تا زیر بغل ادامه داشته باشد و یا ترشحات یا خون در شیر مادر دیده شود، نیاز به مراجعه به پزشک است.

عفونت پستان

جمع بندی

عفونت سینه می تواند به دلیل شیردهی و یا در نتیجه آسیب به بافت پستان ها بروز کند. در صورتی که مشکوک به عفونت و التهاب پستان ها هستید، می توانید به فوق تخصص پستان مراجعه کنید تا آنتی بیوتیک مناسب تجویز شود و یا از دیگر روش های درمانی مناسب مانند تخلیه آبسه کمک گرفته شود.

منبع : https://www.medicalnewstoday.com/articles/324016

برچسب ها: