بیماری موندور

بیماری موندور سینه و درمان آن

این بیماری در اثر التهاب ورید درست زیر پوست سینه یا دیواره قفسه سینه ایجاد می شود. همچنین به عنوان ترومبوفلبیت شناخته می شود. موندور می تواند هر یک از وریدهای سینه را تحت تاثیر قرار دهد، اما بیشتر وریدهایی را که در سمت بیرونی سینه یا زیر نوک پستان قرار دارند، تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت غیر معمول در هیچ موردی باعث سرطان سینه نشده، اما در موارد بسیار کمی مشاهده شده است که ممکن است نشانه ای بر وجود سرطان در سینه باشد. بیماری موندور با اینکه عموما در بانوان خیلی شایع تر است، با این حال اقایان نیز امکان دارد به بیماری موندور مبتلا شوند.

چه چیزی باعث بیماری موندور سینه می شود؟

اغلب مشخص نیست که چه چیزی باعث بیماری موندور سینه می شود. با این حال، می تواند ناشی از:

• ورزش شدید
  • آسیب به سینه
  • پوشیدن سوتین بسیار تنگ (اگرچه این مورد نادر است)

بیماری موندور و درمان ان به طور کامل درک نشده است. عوامل محرک مانند ضربه مستقیم ناشی از لباس‌های تنگ، جراحی سینه، یا بیماری‌ های سیستمی زمینه ‌ای مانند سرطان سینه تاثیر گذار است. حالت‌های انعقادی بیش از حد به عنوان علل ترومبوفلبیت اسکلروزان در وریدهای سطحی آسیب ‌دیده توصیف شده ‌اند. فرآیند ناشی از موندور یک پاسخ التهابی از جمله درد، تورم و قرمزی را در محل ایجاد می‌کند که در نتیجه یک طناب فیبروز مانند ورید سطحی قابل مشاهده و قابل لمس است. فرآیند کانولیزاسیون مجدد می تواند بین چهار تا هشت هفته طول بکشد. در حالی که اکثر بیماران علائم را به طور کامل برطرف می کنند. اگر بعد از جراحی سرطان سینه در زیر بغل رخ دهد، به آن سندروم تار بند ناف یا وب بغل می گویند. بیماری موندور می تواند پس از بیوپسی از سینه نیز رخ دهد.

موندور سینه

علائم بیماری موندور سینه و درمان ان چیست؟

بیماری موندور مانند یک نخ یا کلاف باریک و کشیده در زیر پوست به نظر می رسد که عموما سرخ بوده و لمس آن دردناک است. با گذشت زمان، طناب باریک به یک نوار بدون درد و سخت تبدیل می شود که در آن پوست به داخل کشیده می شود.
اگر بازوی سمت آسیب دیده بالا بیاید و باعث کشیده شدن پوست روی سینه شود. ممکن است شیار کم عمقی روی بند ناف دیده می شود که آن را بیشتر به چشم می آورد.
بیماری موندور سینه می تواند چندین سیستم تخلیه وریدی مختلف را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، هرگز قسمت داخلی و بالایی سینه را درگیر نمی کند. علائم ممکن است در کشاله ران، شکم، بازو یا زیر بغل مشاهده شود.
در آن دسته از بیمارانی که علائم یا نشانه‌هایی حاکی از پاتولوژی زمینه‌ای دارند، ارزیابی بیشتر با ماموگرافی پستان یا سونوگرافی پستان یا آلت تناسلی ضروری است.

بیماری موندور سینه چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک عمومی پستان شما را معاینه می کند و احتمالاً شما را به کلینیک پستان معرفی می کند. که در آنجا توسط پزشک متخصص یا پرستار متخصص ویزیت خواهید شد.
متخصص در کلینیک پستان ممکن است پس از معاینه شما بتواند تأیید کند که شما بیماری موندور سینه دارید.
برای تشخیص موندور سینه و درمان ان، ممکن است از شما بخواهند ماموگرافی (با استفاده از اشعه ایکس از سینه تصاویر مربوطه تهیه می شود) انجام دهید. و یا اسکن اولتراسوند (اسکنی که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصویری از بافت پستان استفاده می‌کند) برای تشخیص انجام دهید.
در مواردی که تصویر بالینی قطعی نباشد، سونوگرافی به عنوان راه حل بعدی در ارزیابی تصویربرداری بیماری موندور سینه وارد عمل می شود. سونوگرافی در محل ناحیه قابل لمس بیمار، ساختار لوله ای غیر قابل تراکم و هیپواکویی را نشان می دهد که ورید سطحی است. ممکن است ناحیه ای از ترومبوز داخل مجرا قابل مشاهده باشد یا نباشد. برای تایید تشخیص بیماری با نشان دادن عدم وجود جریان در ورید از داپلر رنگی استفاده می شود. امکان دارد ماموگرافی قطعی نباشد، یا ممکن است تراکم خطی در پستان را در بیماران مبتلا به ترومبوفلبیت سطحی نشان دهد. MRI و سایر تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته معمولاً در ارزیابی بیماری موندورمورد استفاده قرار نمی گیرند.

بیماری موندور سینه چگونه درمان می شود؟

عموما برای بیماری موندور سینه و درمان ان نیازی به انجام فعالیت خاصی ندارید چرا که این بیماری خود به خود بهبود پیدا می کند.
درد معمولاً فقط چند هفته طول می کشد، اما بند ناف می تواند چندین ماه باقی بماند تا اینکه به طور کامل از بین برود. ممکن است لازم باشد مسکن هایی مانند داروهای ضد التهابی (به صورت ژل مالیده شده بر روی ناحیه آسیب دیده یا به صورت قرص) مصرف کنید. یک کمپرس گرم (پد پارچه ای) که روی آن ناحیه نگه داشته می شود نیز ممکن است کمک کند.
استراحت دادن به بازو و پوشیدن سوتین مناسب به کاهش ناراحتی کمک می کند.
مراقبت های حمایتی و مدیریت انتظاری در بیشتر موارد بیماری موندور کافی است. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، و پرهیز از لباس‌ها یا فعالیت‌های تحریک‌کننده خط اول درمان هستند. اکثر ضایعات با قطع ناراحتی و انحلال بند ناف قابل لمس برطرف می شوند. درمان با هپارین با وزن مولکولی کم یا آسپرین در برخی موارد گزارش می شود. این در بیمارانی که حالت هیپرانعقادی زمینه ای که باعث ترومبوفلبیت سطحی و طناب موندور مربوطه نمی شود، توصیه نمی شود. تزریق داخل ضایعه تریامسینولون برای بند ناف موندور پس از بزرگ کردن سینه در کوتاه کردن بیماری موفقیت آمیز بوده است.

آیا بیماری موندور خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد؟

ابتدا باید این مسئله را بدانید که ابتلا به بیماری موندورسینه احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد. با این حال، همچنان مهم است که از پستان آگاه باشید. و در صورت مشاهده هرگونه تغییر در سینه‌های خود، صرف نظر از اینکه چه مدت پس از تشخیص بیماری موندور رخ می‌دهد، به پزشک عمومی مراجعه کنید.

جمع بندی مقاله

بیماری موندور یک بیماری بالینی نادر است که زنان را بیشتر از مردان مبتلا می کند. بیماران ممکن است در نواحی حساس مانند سینه یا آلت تناسلی ضایعاتی ایجاد کنند. تعدادی از بیماران ممکن است از درمیان گذاشتن علائم خود با پزشک خجالت بکشند یا بترسند. وجود یک تیم مراقبت بهداشتی آگاه با ارائه دهندگانی مانند پرستاران، تکنسین ها و پزشکان آگاه از بیماری های بالینی نادر برای شناسایی بیمارانی که در معرض خطر تشخیص های شوم هستند، حیاتی است. برخی از بیماران ممکن است راحت‌تر علائم خود را با اعضای دیگری از تیم بین‌حرفه‌ای به اشتراک بگذارند. که این به نوبه خود باید اطلاعات ممتاز را به ارائه‌دهنده مربوطه مرتبط کند.