دکتر اعظم صلاتی / علائم سرطان سینه

علائم سرطان سینه

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۰ میانگین: ۰]

افراد مختلف علائم مختلفی از سرطان پستان را تجربه می کنند. بعضی از افراد به هیچ وجه علائمی ندارند.

برخی از علائم هشدار دهنده سرطان پستان هستند:

• توده جدیدی در پستان یا زیر بغل (زیر بغل).
  • ضخیم شدن یا تورم بخشی از پستان.
  • تحریک یا فرورفتگی پوست پستان.
  • قرمزی یا پوسته پوسته شدن در ناحیه نوک پستان یا پستان.
  • کشیدن نوک پستان یا درد در ناحیه پستان.
  • ترشحات نوک سینه به غیر از شیر مادر ، از جمله خون.
  • هرگونه تغییر در اندازه یا شکل پستان.
  • درد سینه ها

علائم سرطان پستان می توانند باعث تشخیص قطعی سرطان شوند؟

به خاطر داشته باشید که این علائم می تواند با سایر شرایطی که لزوماً سرطان نیستند اتفاق بیفتد. بنابراین در صورت تجربه این علائم هیچ گاه نمی توان تشخیص قطعی سرطان سینه را داد و نیاز به انجام سونوگرافی، نمونه گیری و … است.

اگر علامت یا علائمی شما را نگران کرده است ، حتما سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

پستان طبیعی چگونه است؟

هیچ پستانی معمولی نیست. آنچه برای شما طبیعی است ممکن است برای زن دیگری طبیعی نباشد. اکثر خانمها می گویند پستانهایشان احساس برآمدگی یا ناهمواری دارد. نحوه ظاهر و احساس سینه می تواند تحت تأثیر پریود شدن ، بچه دار شدن ، لاغر شدن یا افزایش وزن و مصرف برخی داروها باشد. سینه ها نیز با افزایش سن تغییر می کنند.

علائم سرطان سینه

توده های پستان من به چه معناست؟

بسیاری از شرایط می توانند باعث ایجاد توده هایی در پستان شوند ، از جمله سرطان. اما بیشتر توده های پستان به دلیل سایر بیماری ها ایجاد می شوند. دو علت شایع توده های پستان ، بیماری فیبروکیستیک پستان و کیست است. شرایط فیبروکیستیک باعث تغییرات غیرسرطانی در پستان می شود که می تواند بافت ناحیه پستان ها را زخم کند. کیست ها کیسه های کوچکی مملو از مایعی هستند که می توانند در پستان ایجاد شوند.

ریسک فاکتورهای سرطان سینه

مطالعات نشان داده است که خطر ابتلا به سرطان پستان به دلیل ترکیبی از عوامل است. مهمترین عواملی که در خطر ابتلا به سرطان پستان تأثیر می گذارد عبارتند از زن بودن و بالا رفتن سن. بیشتر سرطان های پستان در زنانی که ۵۰ سال یا بیشتر دارند دیده می شود. برخی از زنان حتی بدون هیچ عامل خطر دیگری که از آنها آگاهی دارند به سرطان پستان مبتلا می شوند. داشتن یک عامل خطر به معنای ابتلا به این بیماری نیست و همه عوامل خطر اثر یکسانی ندارند. اکثر زنان دارای برخی عوامل خطر هستند ، اما بیشتر زنان به سرطان پستان مبتلا نمی شوند. اگر فاکتورهای خطر سرطان پستان دارید ، با پزشک خود در مورد روش هایی که می توانید خطر را کاهش دهید و همچنین در مورد غربالگری سرطان پستان صحبت کنید.

علائم سرطان پستان در دختران

ریسک فاکتورهای سرطان پستان که نمی توانید تغییر دهید!

•  پیر شدن و بالا رفتن سن و سال: خطر ابتلا به سرطان پستان با افزایش سن افزایش می یابد. بیشتر سرطان های پستان پس از ۵۰ سالگی تشخیص داده می شوند.
  • جهش های ژنتیکی و تغییرات و جهش هایی در ژن های خاص مانند BRCA1 و BRCA2. زنانی که این تغییرات ژنتیکی را به ارث برده اند ، بیشتر در معرض خطر سرطان پستان و تخمدان هستند.
  • شروع پریود در سنین پایین و یائسگی در سنین بالای ۵۵ سال: دوره های قاعدگی زودرس قبل از ۱۲ سالگی و شروع یائسگی پس از ۵۵ سالگی زنان را در معرض هورمون های بیشتری قرار می دهد و خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.
  • داشتن سینه های متراکم. سینه های متراکم بافت همبند بیشتری نسبت به بافت چربی دارند ، که گاهی اوقات مشاهده تومورها را در ماموگرافی دشوار می کند. زنانی که پستان متراکم دارند بیشتر به سرطان پستان مبتلا می شوند.
  • سابقه شخصی سرطان پستان یا برخی بیماری های غیر سرطانی پستان. زنانی که به سرطان پستان مبتلا شده اند ، برای بار دوم به احتمال بیشتری به سرطان پستان مبتلا می شوند. برخی از بیماری های غیر سرطانی پستان مانند هیپرپلازی غیرمعمول یا سرطان لوبولار درجا باعث بالا رفتن احتمال ابتلا به سرطان پستان می شوند.
  • سابقه خانوادگی سرطان پستان. خطر ابتلا به سرطان پستان زنانی که مادر ، خواهر یا دختری (یکی از بستگان درجه یک) یا چند نفر از اعضای خانواده در مادر و پدرش در خانواده داشته باشد که به سرطان پستان مبتلا شده باشند، به مراتب بیشتر است. ابتلای بستگان مرد درجه یک به سرطان پستان نیز خطر یک زن را افزایش می دهد.
  • سابقه درمان با پرتودرمانی. زنانی که قبل از ۳۰ سالگی به سینه یا پستان تحت پرتودرمانی (مانند درمان لنفوم هوچکین) بودند ، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان در زندگی قرار دارند.
  • زنانی که داروی دی اتیل استیل بسترول (DES) را مصرف کردند که بین سالهای ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۱ برای جلوگیری از سقط جنین در ایالات متحده به برخی از زنان باردار داده شده است ، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند.

زنانی که مادرانشان در دوران بارداری خود از DES استفاده کرده اند نیز در معرض خطر سرطان پستان هستند.

عوامل خطری که می توانید تغییر دهید!

• نداشتن تحرک بدنی: زنانی که از نظر جسمی فعال نیستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند.
  • اضافه وزن یا چاقی بعد از یائسگی: زنان مسن که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند در مقایسه با زنانی که وزن مناسبی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند.
  • مصرف هورمون ها: برخی از اشکال درمان جایگزینی هورمون (آنهایی که هم شامل استروژن و هم پروژسترون هستند) که در دوران یائسگی مصرف می شوند ، در صورت مصرف بیش از پنج سال ، می توانند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند. برخی از داروهای ضد بارداری خوراکی (قرص های جلوگیری از بارداری) نیز خطر ابتلا به سرطان پستان را نشان می دهد.
  • سابقه بارداری. تجربه اولین بارداری بعد از ۳۰ سالگی ، نداشتن شیردهی و تجربه نکردن بارداری کامل می توانند احتمال بروز سرطان پستان را افزایش دهند.
  • نوشیدن الکل. مطالعات نشان می دهد که با مصرف بیشتر الکل ، خطر ابتلا به سرطان پستان در زن افزایش می یابد.
کیست سینه

تحقیقات نشان می دهد عوامل دیگری مانند سیگار کشیدن ، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی که می توانند باعث سرطان شوند و همچنین تغییرات دیگر هورمون ها به دلیل کار در شیفت شب نیز ممکن است خطر سرطان پستان را افزایش دهد.

چه کسی در معرض خطر بالای سرطان پستان است؟

اگر سابقه خانوادگی قوی در مورد سرطان پستان یا تغییرات ارثی در ژن های BRCA1 و BRCA2 دارید ، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان زیاد باشد. همچنین ممکن است در معرض خطر بالای سرطان تخمدان باشید.

سرطان پستان از جمله شایع ترین سرطان هایی است که در طول یک دهه اخیر آمار قابل توجهی از مبتلایان بدان در مراکز درمانی تشخیص داده شده و در اولین فرصت تمامی اقدامات درمانی برای درمان انجام شده است.

در ادامه اصلی ترین مبحثی که دنبال خواهیم کرد علادم سرطان پستان می باشد که در روند تشخیص این بیماری می تواند به بیماران کمک شایانی کند.

سرطان پستان چیست؟

سرطان پستان در واقع به رشد بی رویه سلول های سرطانی در بافت سینه گفته می شود.

رشد سلول های سرطانی موجب می شود که بافت سینه از این سلول ها پر شود و در نهایت بخش های مختلف از بدن را آلوده می کنند.

خوش بختانه اغلب سلول هایی که در ناحیه پستان ایجاد می شوند خوش خیم هستند و امید به روند بهبودی بسیار زیاد است.

تنها نکته ای که باید در خاطر داشته باشید این است که در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده شود احتمال موفقیت روند بهبودی بسیار زیاد است.

علائم سرطان پستان

نشانه های سرطان سینه

از مهم ترین نشانه های سرطان پستان در زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• در هنگام لمس کردن توده هایی را در زیر بافت پستان تجربه خواهید کرد. گاها این توده ها بسیار کوچک هستند و نیز آنکه در دوران قاعدگی این توده ها واضح تر احساس می شوند.
  • درد در نواحی سینه
  • خارج شدن یکسری ترشحات از نوک سینه
  • افزایش سایز سینه ها به طور غیر طبیعی
  • تغییرات رنگ در نوک سینه
  • تغییر در شکل و فرم کلی سینه ها
  • گاها ترشحات خونی از نوک پستان خارج می شود
سرطان سینه

*مهم ترین نکته ای باید یادآور شویم این است که امکان دارد این علائم حاکی از بروز سایر مشکلات برای زنان باشد. از این رو به محض این که این علائم و نشانه ها را در خود مشاهده کردید تصور نکنید که ابتلای شما به سرطان سینه حتمی است. بلکه باید سایر روند تشخیصی را پشت سربگذارید و نسبت به ایجاد سرطان سینه اطمینان حاصل کنید. در این مسیر متخصصین و پزشکان آگاه و با تجربه می توانند کمک های شایانی را به شما داشته باشند.

علاوه بر علائم فوق بسیاری از علائم بالینی نیز در افراد مبتلا به سرطان سینه ظاهر می شود که موارد زیر می باشد:

• احساس ضعف و بیحالی
  • کاهش ساعات خواب در شبانه روز
  • اختلالات در دستگاه گوارشی
  • کاهش غیر طبیعی وزن
  • کاهش غیر طبیعی اشتها
  • اختلال در روند تنفس

تشخیص سرطان سینه چگونه انجام می شود؟

مهم ترین روش هایی که در مسیر تشخیص سرطان سینه بکار می آید:

• معاینات و بررسی های سینه به طور فیزیکی
  • شرح حال گیری و بررسی علائمی که در فرد ایجاد شده است
  • ماموگرافی
  • ام آر آی
  • بیوبسی
  • اولتراسوند

انواع روش های درمان سرطان پستان

درمان سرطان پستان پیشرفته برای بهبود حال بیماران انجام می شود متعدد است که هر کدام از این روش ها بسته به این که بیمار در چه مرحله ای از بیماری است و یا این که در چه سنی است یکی از این روش ها برای درمان بکار گرفته می شود:

• جراحی؛ در واقع در طی جراحی دو اقدام قابل انجام است. یا این که تمامی بخش های سینه برداشت می شود و یا این که صرفا توده های سرطانی از بافت سینه جدا می شود. هر فردی بسته به این که چقدر بیماری اش پیشروی داشته است یکی از این روش های درمانی برای وی انجام می شود.
  • هورمون درمانی؛ در واقع هورمون درمانی با این هدف انجام می شود که سلول های سرطانی از سایر هورمون هایی که می تواند باعث رشد و گسترش سلول های سرطانی شود تغذیه نشوند. همین مانع شدن بر سر راه تغذیه سلول ها روند بهبودی و پیشگیری از وخامت حال بیمار را تسهیل می کند.
  • رادیو تراپی از دیگر راه های درمانی است که با ساطع کردن امواجی خاص می توانند سلول های سرطانی را از بین ببرند.

نتیجه گیری

سرطان پستان از جمله بیماری هایی است که در صورتی که در زمان مناسبی تشخیص داده شود و روند درمانی آغاز شود می توان تا حد زیادی به روند بهبودی امیدوار بود.

از این رو توصیه می کنیم که در فواصل زمانی کوتاهی جهت انجام معاینات نواحی سینه به مراکز معتبر و بهترین متخصصین زنان مراجعه کنید.

برچسب ها: